tisdag 7 maj 2013

I mitt bagage, i mitt bagage

Resväskebeslutsångest...

Om det är någon av er som har en sån här ljuvlig skapelse av Louis Vuitton och känner att, "nja, jag behöver inte denna egentligen, min kånken-ryggsäck från Fjällräven räcker gott, så jag kan lika gärna slänga bort denna stora kappsäck." 
så gör INTE det utan ge den till MIG!! 
















Jag har funderat mycket på detta och sammanställt lite plus och minus:

Hårt eller mjukt skal?

+ Om man har väldigt ömtåligt innehåll, så skyddas det väl lite bättre.

- Alltid samma storlek på väskan oavsett hur mycket du förvarar i den. Inga ytterfickor.

- Finns risk att väskan kan säga krasch och helt sonika spricker!

Mjuk resväska i tyg:

+ Ofta finns det ett främre ytterfack att lägga  saker som man vill ha lättåtkomligt. 

+ Flexibel volym, ibland går de att komprimera eller expandera.

- Man måste linda in ömtåliga grejer i bubbelplast eller makulatur. 

- Om man kommer åt nåt vasst, nån kant eller när den hystas på och av utav flygplatsarbetare kan den få en reva i tyget/materialet.

- En väska med dragkedja har sina nackdelar. Det betyder att man kan bli av med något eller få något placerat i väskan utan att märka det. 

Två eller fyra hjul?

Två hjul
+ Oftast handlar det då om lite större hjul som rullar bra på många underlag, hjulen sitter mer skyddade än fyrhjulingarna. Kan vara svårt att köra om väskas ska dras över grusgång, kullerstenar eller liknande (vilket i och för sig är sällan skådat på tågstationer och flygplatser...ja, ni fattar vad jag menar!)

- När väskan är tung belastar man arm och axel mycket när man drar den efter sig.

Fyra hjul
+ Minskar belastningen på arm och axel då man slipper att dra väskan efter sig, går smidigt att rulla den bredvid sig, men går även att rulla likt en tvåhjulsvariant.

- Hjulen hänger utanför väskbasen så de är mer utsatta för slag och stötar etc. i bagagehanteringen. Om marken lutar måste man hålla i väskan eller lägga ner den så att den inte rullar iväg. Då kan det vela sig riktigt illa!

Detta är ungefär en sådan som jag har fast i kabinväskestorlek. Tre stycken har jag. Svårforslat antal, skulle man kunna säga. Den är mjuk med två tunnare ytterfack med blixtlås och som rullar på två hjul då man drar den i handtaget á la Dramaten. 

 Tyvärr får jag nog inte plats med allt i en sån här...

Något sånt här kanske? Cool färg!

Här kan man lära sig allt om resväskepackandets konst men det är främst handbagage som det talas om här (hur mycket man får ha som handbagage på flyget t.ex.) så det hjälpte mig inte så hemskt mycket men visst finns där tips och idéer som funkar även när det handlar om större resväskepackning.


Här finns samlat allehanda tips och råd om hur man packar lätt, från vana resenärer som kan alla knep. Lägga ihoprullade strumpor inuti skorna, (en smart grej som mamman till en av mina bästa gymnasievänner tipsade mig om när jag skulle iväg på, vad som blev en sällsport misslyckad semesterresa till Berlin med min första pojkvän 1996...) att skriva checklista och bocka av varje grej man lägger ner, att inte lägga schampoo- och tvålflaskor löst, inte ens i necessären utan lägg varje flaska för sig i en ihopknuten en-liters-plastpåse. 

Ni förstår att jag grottat ner mig rejält i detta. Varför annars sitta klockan 00:31 på natten med detta och googla på "tips resväska packning hård mjuk fördelar nackdelar" när jag ska upp tidigt i morgon bitti.

http://youtu.be/RSwMwcgw3CE  - detta är ju en klassiker, lyssna!

Nu säger jag natti, natti del två...det blir ingen mer uppföljare denna natt.
//Syster Louice








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar