Resväskebeslutsångest... |
Om det är någon av er som har en sån här ljuvlig skapelse av Louis Vuitton och känner att, "nja, jag behöver inte denna egentligen, min kånken-ryggsäck från Fjällräven räcker gott, så jag kan lika gärna slänga bort denna stora kappsäck." så gör INTE det utan ge den till MIG!! |
Jag har funderat mycket på detta och sammanställt lite
plus och minus:
Hårt eller mjukt skal?
+ Om man har väldigt ömtåligt innehåll, så
skyddas det väl lite bättre.
- Alltid samma storlek på väskan oavsett hur mycket du
förvarar i den. Inga ytterfickor.
- Finns risk att väskan kan säga krasch och helt
sonika spricker!
Mjuk resväska i tyg:
+ Ofta finns det ett främre
ytterfack att lägga saker som man vill ha lättåtkomligt.
+ Flexibel volym, ibland
går de att komprimera eller expandera.
- Man måste linda in ömtåliga grejer i bubbelplast eller makulatur.
- Om man kommer åt nåt
vasst, nån kant eller när den hystas på och av utav flygplatsarbetare kan den
få en reva i tyget/materialet.
- En väska med dragkedja har sina nackdelar. Det betyder att man kan bli av med något eller få något placerat i väskan utan att märka det.
Två eller fyra hjul?
Två hjul
+ Oftast handlar det då om
lite större hjul som rullar bra på många underlag, hjulen sitter mer skyddade
än fyrhjulingarna. Kan vara svårt att köra om väskas ska dras över grusgång,
kullerstenar eller liknande (vilket i och för sig är sällan skådat på
tågstationer och flygplatser...ja, ni fattar vad jag menar!)
- När väskan är tung
belastar man arm och axel mycket när man drar den efter sig.
Fyra hjul
+ Minskar belastningen på
arm och axel då man slipper att dra väskan efter sig, går smidigt att rulla den
bredvid sig, men går även att rulla likt en tvåhjulsvariant.
- Hjulen hänger utanför
väskbasen så de är mer utsatta för slag och stötar etc. i bagagehanteringen. Om marken lutar
måste man hålla i väskan eller lägga ner den så att den inte rullar iväg. Då
kan det vela sig riktigt illa!
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar